Contentstrategie

Contentstrategie is het op een structurele en systematische manier in kaart brengen welke content je organisatie gaat (laten) ontwikkelen en waarom. Het bepalen van een contentstrategie staat niet op zichzelf. Het is ondersteuning van je organisatiedoelstellingen, je visie en je bedrijfsstrategie. Als daaruit naar voren komt dat je bedrijf zich positioneert als bijvoorbeeld een servicegerichte organisatie of juist als een prijsvechter, dan moet de contentstrategie daarop aansluiten. Die strategische keuzen bepalen vervolgens de thema’s voor je content en je campagnes en de inzet van je marketingmiddelen.

Contentstrategie is het op een structurele en systematische manier in kaart brengen welke content je organisatie gaat (laten) ontwikkelen en waarom.Met een strategie krijg je een samenhangende aanpak

Een contentstrategie zorgt voor samenhang in je verschillende acties en campagnes. En het verhoogt daarmee de kans op resultaat. Met een strategisch plan krijg je de belangrijkste thema’s helder. Er zijn ook andere onderdelen die je uitwerkt in je content strategie.  Zo stel je profielen, ‘persona’s’, op van je belangrijkste potentiële klantengroepen en contacten. Daarmee breng je op een praktische, vaak visuele, manier in kaart wat de aandachtsgebieden, de issues en de drijfveren van deze segmentgroepen zijn en op welke (online) kanalen en platforms zij actief zijn.

Van strategie naar plan

Met de kennis en achtergrondinformatie uit de contentstrategie zet je een volgende stap naar het maken van een contentplan. In het contentplan werk je uit welke campagnes je door het jaar heen inzet om je doelgroepen te bereiken, en in welke vormen je je content gaat aanbieden. Ga je nieuwsbrieven schrijven, word je actief op Facebook, LinkedIn of Instagram? Bereik je je doelgroep het beste door te bloggen, via infographics of juist met video? Is je doelgroep online wel actief of kun je haar beter offline bereiken? Het is doorgaans een mix van verschillende middelen die het optimale resultaat geeft. Zo zou je door aanwezigheid op een beurs gecombineerd met een gerichte mailingcampagne naar bezoekers een relatie kunnen opbouwen met een selecte groep werkelijke geïnteresseerden.

Wat kan ik voor je betekenen?

Ik kan het waarom, hoe en wat van contentmarketing voor jouw bedrijf in kaart brengen. Samen met betrokkenen in je organisaties kan ik in één of twee bijeenkomsten helpen de content strategie helder op papier te krijgen. Heb je al een strategie, maar kun je hulp gebruiken bij het uitwerken naar een contentplan? Ook daarbij kan ik je organisatie van dienst zijn.

Bel/app me: 06 3712 8121 of stuur een bericht: